Hoppa över navigering
Dina inställningar har nu sparats.
Du kan uppdatera dina kontaktinställningar när som helst under rubriken Keep in touch på My Dyson. Om du har ett My Dyson-konto kan du logga in nedan för att hantera alla kontaktalternativ (däribland telefonnummer, sms och postadress).

/content/dam/contentfragment/dyson/prospect-capture/se/sv_se/prospect-capture-gobal-cf

Support för din Dyson 360 Vis Nav™ robotdammsugare

Vanliga frågor om installation och anslutning

Vad kan orsaka anslutningsproblem och hur kan jag felsöka dessa?

Svep uppåt när du befinner dig i huvudmenyn och klicka på wifi-symbolen. Detta kommer att ge dig mer information, såsom robotdammsugarens anslutningsstatus till router, internet och Dyson-molnet, samt signalstyrka. 

Om det finns ett anslutningsproblem ska du kontrollera om ditt wifi fungerar med andra enheter. Om det gör det ska du testa att uppdatera anslutningen i appen. Om du inte lyckas ska du stänga av din robotdammsugare och sedan sätta på den igen.

Vad betyder "gå tillbaka till start"?

Detta betyder att robotdammsugaren återvänder till dockan, eller till startpositionen för rengöringen (om den inte startade i dockan).

Varför har robotdammsugaren inte avslutat rengöringen?

Om din robotdammsugare stöter på ett problem under en rengöring kommer skärmen att ge dig mer information och animationer för att lösa problemet. Appen kan användas för att felsöka om det behövs.

Vad ska jag göra om min robotdammsugare beter sig konstigt eller har problem med att åka tillbaka till dockan?

Detta kan inträffa om du plockar upp robotdammsugaren placerar den på en annan plats, om belysningen har förändrats avsevärt eller om robotdammsugaren inte kan se tillräckligt med konturer för att orientera sig. Din robotdammsugare kommer initialt att försöka identifiera sin plats genom att rengöra områden nära sin senast kända position. Om detta misslyckas kommer den att gå in i ett slumpmässigt rengöringsmönster för att hitta ett område som den känner igen.

Om din robotdammsugare inte kan lokalisera sig själv ska du pausa robotdammsugaren, kontrollera att det finns tillräckligt med ljus, torka av dess kamera och sensorer med en torr, luddfri rengöringsduk och sedan placera den någonstans där du har sett den rengöra tidigare (t.ex. framför dockan). Din robotdammsugare bör då kunna lokalisera sig och fortsätta rengöringen. 

Varför har min robotdammsugare inte städat hela rummet, utan meddelar bara att städningen är klar och har återvänt till dockan?

Robotdammsugaren kommer alltid att försöka rengöra alla de områden den kommer åt. Torka av sensorerna med en torr, luddfri rengöringsduk och se till att området som robotdammsugaren inte rengjorde går att nå via en väg som är cirka 50 cm bred utan hinder. 

Om detta händer upprepade gånger kan du testa att ändra dockningsplats så att den är mer centralt placerad i ditt hem, eller testa att kartlägga ditt hem på nytt (särskilt om det har ändrats sedan den senaste kartläggningen). 

Vanliga frågor om kartläggningsprocessen

Vad ska jag göra innan jag påbörjar kartläggningsprocessen?

Innan du kartlägger ditt hem bör du ta bort alla lösa föremål från golvet och öppna alla innerdörrar. Du måste också ladda ner MyDyson™-appen till din smartphone och ansluta din robotdammsugare till appen. 

Varför kartlägger robotdammsugaren på detta sätt?

Din robotdammsugare arbetar i ett spiralmönster och rör sig systematiskt över varje del av golvytan i ditt hem. Oroa dig inte om dess rörelser ibland ser lite konstiga ut; den gör helt enkelt så för att lära sig hur ditt hem ser ut. Och om din robot stöter på något som är för litet för att den ska kunna känna igen det, kommer den att göra det försiktigt för att inte orsaka några skador.

 

Hur lång tid tar det att skapa en karta?

Hur lång tid det tar beror på golvytan i ditt hem. Våra ingenjörer uppskattar att robotdammsugaren rör sig över 50 m² golvyta på en timme, så beroende på hur ditt hem ser ut kan det ta några timmar. Din robotdammsugare lär sig systematiskt hur ditt hem ser ut genom att röra sig i ett spiralmönster. Detta för att göra rengöringen mer effektiv på lång sikt.

Kan jag skapa kartor för olika golv i mitt hem?

Ja, och du måste påbörja kartläggningen när robotdammsugaren är i dockan. Du kan köpa extra dockningsstationer och laddare på vår webbplats. Om det behövs kan du också flytta dockan till golvet som du vill kartlägga. Kartlägg precis som vanligt; du kan även namnge de olika kartorna efter de olika golven i ditt hem. Du kan dela upp varje karta som vanligt i rum och zoner för att anpassa rengöringen efter dem.  

Varför rengör inte min robotdammsugare medan den kartlägger?

Din robot är utformad för att stänga av borsthuvudet och dammsugarmotorn under kartläggningen för att spara batterikraft. Det gör att det går snabbare att kartlägga rummet och täcka större områden under kartläggningsprocessen. 

Vad ska jag göra om min robotdammsugare stannar?

Frigör robotdammsugaren från hindret och följ instruktionerna på robotdammsugarens skärm för att återuppta kartläggningen.

Vad gör jag om robotdammsugarens batterinivå är låg?

När din robotdammsugare har en låg batterinivå återgår den till dockan för att ladda och återupptar sedan kartläggningen från där den slutade.

Ska jag börja om kartläggningsprocessen om min robotdammsugare tappar bort sig?

Ja, din robot behöver en komplett och korrekt karta över ditt hem, så om det uppstår några problem under kartläggningen är det bäst att börja om igen.

Vanliga frågor om de kartor som robotdammsugaren skapar

Varför skapade inte min robotdammsugare en komplett karta?

Det kan bero på att kartläggningsprocessen avbröts eller att något blockerade dess väg och den inte kunde fortsätta kartläggningen. Det kan också bero på att robotdammsugaren återvände till dockan för att ladda och sedan inte fick en chans att fortsätta kartlägga när den var fulladdad.

Om din robotdammsugare har missat områden i ditt hem rekommenderar vi att du kartlägger på nytt för att uppnå bästa prestanda.

Varför är kartan inte mer detaljerad?

Våra ingenjörer ville att den här robotdammsugaren skulle vara lätt att använda, så kartan du ser är förenklad för att efterlikna en planlösning. Den faktiska kartan som robotdammsugaren lagrar i sitt minne och använder för att navigera är mer komplex. Du kommer också att se en lite mer detaljerad karta efter att din robotdammsugare har slutfört en lyckad rengöring och då visar dig exakt var den har rengjort via appen.

Kan jag lägga till ett område på en karta eller måste jag göra en helt ny karta?

Det är bättre att skapa en komplett karta över ditt hem för att säkerställa en pålitlig rengöring. Däremot kan din robotdammsugare också lägga till nya områden på kartan som den upptäcker under rengöring.

Vanliga frågor om hur du tar hand om din robotdammsugare

Hur flyttar jag på robotdammsugaren om det skulle behövas?

Din robotdammsugare har ett praktiskt handtag baktill, precis ovanför cyklonerna. Ta bara tag i handtaget och lyft din robotdammsugare dit du vill.

Jag förstod inte att jag inte skulle använda rengöringsmedel med min robotdammsugare. Har jag skadat maskinen?

Din robotdammsugare ska inte användas med rengöringsmedel. Vissa produkter innehåller slipande medel som kan repa de optiska delarna, och andra kan innehålla kemikalier som kan bryta ner plasten. Kontrollera om din robotdammsugare har fått några skador om du har råkat använda rengöringsmedel.

Det är mycket ludd på insidan av dammsugarbehållaren efter rengöring. Är det bara damm eller suger den även upp delar av mina mattor?

Du kanske upptäcker att din robotdammsugare fångar upp mer damm och skräp jämfört med dina andra dammsugare, särskilt under de första rengöringstillfällena. Detta beror på att den har en kraftfull sugeffekt och rör sig långsammare än vi gör, vilket för att den fångar upp mer. Om du är orolig för dina mattor är det viktigt att komma ihåg att alla mattor långsamt bryts ned och förlorar fibrer med tiden, särskilt nya mattor. Din robotdammsugare kommer alltså att fånga upp dessa lösa fibrer, precis som vilken dammsugare som helst. 

Vad ska jag göra om jag ser att det fastnar ludd i robotdammsugarens hjul eller i behållaren?

Du bör avlägsna ludd från robotdammsugarens hjul och från behållaren för att upprätthålla optimal prestanda.

Vad ska jag göra om det fastnar hår i robotdammsugarens borsthuvud?

Om det fastnar hår i robotdammsugarens borsthuvud bör det avlägsnas för att säkerställa att robotdammsugaren kan röra sig och arbeta fritt. Du kan ta bort borsthuvudet från maskinen för att underlätta detta; du kan se instruktioner i videon "Tvätta borsthuvudet" här ovanför.